Ορθόδοξο Χριστιανικό Ιστολόγιο
Τη συχνότητα της Θείας Κοινωνίας την κανονίζει αποκλειστικά ο Πνευματικός του κάθε Χριστιανού,
όπως είπαμε και στην προηγούμενη ενότητα. Οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας έχουν
μιλήσει για την αξία της συχνής Θείας Μετάληψης και αυτό πρέπει να είναι
το κίνητρο για εμάς για να ζητήσουμε κι εμείς με θέρμη από τον Πνευματικό μας
να μας καθοδηγήσει κατάλληλα στο πνευματικό μας αγώνα, ώστε μια μέρα να
μπορούμε να κοινωνούμε συχνά του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου μας
Ιησού Χριστού και να ενωνόμαστε μαζί Του. Διότι αν πρώτοι εμείς δεν το
θελήσουμε, αν πρώτοι εμείς δεν δείξουμε οτι επιζητούμε με θέρμη να
λαμβάνουμε συχνά το Χριστό μέσα μας, πώς είναι δυνατόν να μας το ορίσει ο
Πνευματικός μας; διότι ο Χριστός είπε: "...ὅστις
θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν..." (Κατά Μάρκον κεφ.8, στ.34)
Ο κανόνας του Μεγάλου Βασιλείου
Ο Μέγας Βασίλειος, προέτρεπε τους Χριστιανούς να μεταλαμβάνουν τέσσερις (4) φορές την εβδομάδα και μάλιστα εξ' αιτίας αυτού του κανόνα, κατά την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής όπου δεν τελείται κανονική Θεία Λειτουργία από Δευτέρα έως Παρασκευή, λόγω του πένθιμου χαρακτήρα των ημερών (μιας και η Θεία Λειτουργία είναι αναστάσιμη ακολουθία), επικράτησε η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία (με το Σώμα και Αίμα του Χριστού να φυλάσσεται από τη Θεία Λειτουργία του Σαββάτου ή της Κυριακής) για να μεταλάβουν οι Χριστιανοί ξανά τα προ-ηγιασμένα αυτά Τίμια Δώρα άλλες δύο φορές τουλάχιστον μέσα στην εβδομάδα (Τετάρτη και Παρασκευή), ώστε τελικά να μπορούν να κοινωνούν 4 φορές την εβδομάδα και στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή για να τηρηθεί ο κανόνας αυτός του Αγίου και Μεγάλου Βασιλείου.
Είναι αναγκαίο να μεταλαμβάνουν συχνά οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί κατά τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη
Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει οτι "Όλοι οι ορθόδοξοι Χριστιανοί διατάσσονται από τις δεσποτικές προσταγές του Κυρίου μας Ιησού Χριστού να μεταλαμβάνουν συχνά. Το ίδιο ορίζουν οι Πράξεις και οι Κανόνες των Αγίων Αποστόλων και των ιερών Συνόδων, καθώς και οι μαρτυρίες των θείων Πατέρων" (Από το έργο του "Περί της Συνεχούς Μετάληψης των Αχράντων του Χριστού Μυστηρίων" Εκδόσεις Μυριόβιβλος, σελ. 73)
Ωφέλιμη και σωτήρια η συχνή Θεία Μετάληψη
Συνεχίζοντας ο Άγιος Νικόδημος στο ίδιο του έργο αναφέρει οτι η συχνή Μετάληψη των Αγίων Μυστηρίων είναι ωφέλιμη και σωτήρια, λέγοντας: "Και πριν μεταλάβει ο Χριστιανός και τη στιγμή που μεταλαμβάνει αλλά και ύστερα ωφελείται πολύ από τα θεία Μυστήρια και στην ψυχή και στο σώμα. Προτού κάποιος κοινωνήσει είναι αναγκαίο να προετοιμάζεται ανάλογα, δηλαδή πρέπει να εξομολογείται στον πνευματικό του, να συντρίβεται, να διορθώνεται, να κατανύσσεται, να αποκτά προσοχή ως προς τον εαυτό του και να φυλάγεται όσο το δυνατόν περισσότερο από τους εμπαθείς λογισμούς και από κάθε άλλη κακία.
Όταν εγκρατεύεται, προσεύχεται, αγρυπνεί, γίνεται περισσότερο ευλαβής και κάνει κάθε αγαθοεργία στοχαζόμενος ποιό φοβερό Βασιλέα θα λάβει μέσα του. Αυτό συμβαίνει ακόμα περισσότερο, όταν συλλογιστεί οτι σύμφωνα με την προετοιμασία που θα κάνει, θα λάβει και την ανάλογη χάρη από τη Θεία κοινωνία. Όσο συχνότερα προετοιμάζεται κάποιος, είναι φανερό οτι λαμβάνει και περισσότερο ωφέλεια. Την ώρα που ο Χριστιανός κοινωνεί, ποιός μπορεί να κατανοήσει τις δωρεές και τα χαρίσματα που λαμβάνει από τηΘεία Μετάληψη..." (σελ. 99-100).
Μεγάλη βλάβη επιφέρει στον εαυτό του, όποιος δεν κοινωνεί συχνά
Και συνεχίζει ο Άγιος Νικόδημος στο ίδιο έργο περι της Συνεχούς Μεταλήψεως λέγοντας:
"Η σπάνια Θεία Μετάληψη προξενεί στους Χριστιανούς όλα τα αντίθετα - όποιος καθυστερεί στο να κοινωνεί δεν κάνει καμία προετοιμασία. Δε γίνεται προσεκτικός και δεν είναι σε επιφυλακή όσον αφορά τους πονηρούς λογισμούς. Η βραδύτητά του τον κάνει να πέφτει σε αμέλεια και να ψυχραίνεται η θέρμη της ευλάβειας και της θεϊκής αγάπης. Το μεγάλο χρονικό διάστημα του δίνει την άδεια να περπατά στη ζωή του με άνεση και αδιαφορία. Δεν έχει φόβο στην ψυχή του και συστολή στις αισθήσεις του, δεν περιφρουρεί τις κινήσεις της ψυχής του. Κάνει τέλεια κατάλυση στα φαγητά και στα λόγια και σε άπρεπες θεωρίες και ακούσματα. Έτσι γίνεται σαν άλογο που επειδή δεν έχει χαλινάρι εξολισθαίνει σε κάθε γκρεμό αμαρτίας. Είναι αληθινό το οτι όλα αυτά ακολουθούν όσους αργοπορούν να μεταλάβουν, καθώς και το οτι τα παθαίνουμε και εμείς οι ίδιοι με την καθημερινή δοκιμή και πράξη." (σελ. 123)
Ο κανόνας του Μεγάλου Βασιλείου
Ο Μέγας Βασίλειος, προέτρεπε τους Χριστιανούς να μεταλαμβάνουν τέσσερις (4) φορές την εβδομάδα και μάλιστα εξ' αιτίας αυτού του κανόνα, κατά την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής όπου δεν τελείται κανονική Θεία Λειτουργία από Δευτέρα έως Παρασκευή, λόγω του πένθιμου χαρακτήρα των ημερών (μιας και η Θεία Λειτουργία είναι αναστάσιμη ακολουθία), επικράτησε η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία (με το Σώμα και Αίμα του Χριστού να φυλάσσεται από τη Θεία Λειτουργία του Σαββάτου ή της Κυριακής) για να μεταλάβουν οι Χριστιανοί ξανά τα προ-ηγιασμένα αυτά Τίμια Δώρα άλλες δύο φορές τουλάχιστον μέσα στην εβδομάδα (Τετάρτη και Παρασκευή), ώστε τελικά να μπορούν να κοινωνούν 4 φορές την εβδομάδα και στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή για να τηρηθεί ο κανόνας αυτός του Αγίου και Μεγάλου Βασιλείου.
Είναι αναγκαίο να μεταλαμβάνουν συχνά οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί κατά τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη
Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει οτι "Όλοι οι ορθόδοξοι Χριστιανοί διατάσσονται από τις δεσποτικές προσταγές του Κυρίου μας Ιησού Χριστού να μεταλαμβάνουν συχνά. Το ίδιο ορίζουν οι Πράξεις και οι Κανόνες των Αγίων Αποστόλων και των ιερών Συνόδων, καθώς και οι μαρτυρίες των θείων Πατέρων" (Από το έργο του "Περί της Συνεχούς Μετάληψης των Αχράντων του Χριστού Μυστηρίων" Εκδόσεις Μυριόβιβλος, σελ. 73)
Ωφέλιμη και σωτήρια η συχνή Θεία Μετάληψη
Συνεχίζοντας ο Άγιος Νικόδημος στο ίδιο του έργο αναφέρει οτι η συχνή Μετάληψη των Αγίων Μυστηρίων είναι ωφέλιμη και σωτήρια, λέγοντας: "Και πριν μεταλάβει ο Χριστιανός και τη στιγμή που μεταλαμβάνει αλλά και ύστερα ωφελείται πολύ από τα θεία Μυστήρια και στην ψυχή και στο σώμα. Προτού κάποιος κοινωνήσει είναι αναγκαίο να προετοιμάζεται ανάλογα, δηλαδή πρέπει να εξομολογείται στον πνευματικό του, να συντρίβεται, να διορθώνεται, να κατανύσσεται, να αποκτά προσοχή ως προς τον εαυτό του και να φυλάγεται όσο το δυνατόν περισσότερο από τους εμπαθείς λογισμούς και από κάθε άλλη κακία.
Όταν εγκρατεύεται, προσεύχεται, αγρυπνεί, γίνεται περισσότερο ευλαβής και κάνει κάθε αγαθοεργία στοχαζόμενος ποιό φοβερό Βασιλέα θα λάβει μέσα του. Αυτό συμβαίνει ακόμα περισσότερο, όταν συλλογιστεί οτι σύμφωνα με την προετοιμασία που θα κάνει, θα λάβει και την ανάλογη χάρη από τη Θεία κοινωνία. Όσο συχνότερα προετοιμάζεται κάποιος, είναι φανερό οτι λαμβάνει και περισσότερο ωφέλεια. Την ώρα που ο Χριστιανός κοινωνεί, ποιός μπορεί να κατανοήσει τις δωρεές και τα χαρίσματα που λαμβάνει από τηΘεία Μετάληψη..." (σελ. 99-100).
Μεγάλη βλάβη επιφέρει στον εαυτό του, όποιος δεν κοινωνεί συχνά
Και συνεχίζει ο Άγιος Νικόδημος στο ίδιο έργο περι της Συνεχούς Μεταλήψεως λέγοντας:
"Η σπάνια Θεία Μετάληψη προξενεί στους Χριστιανούς όλα τα αντίθετα - όποιος καθυστερεί στο να κοινωνεί δεν κάνει καμία προετοιμασία. Δε γίνεται προσεκτικός και δεν είναι σε επιφυλακή όσον αφορά τους πονηρούς λογισμούς. Η βραδύτητά του τον κάνει να πέφτει σε αμέλεια και να ψυχραίνεται η θέρμη της ευλάβειας και της θεϊκής αγάπης. Το μεγάλο χρονικό διάστημα του δίνει την άδεια να περπατά στη ζωή του με άνεση και αδιαφορία. Δεν έχει φόβο στην ψυχή του και συστολή στις αισθήσεις του, δεν περιφρουρεί τις κινήσεις της ψυχής του. Κάνει τέλεια κατάλυση στα φαγητά και στα λόγια και σε άπρεπες θεωρίες και ακούσματα. Έτσι γίνεται σαν άλογο που επειδή δεν έχει χαλινάρι εξολισθαίνει σε κάθε γκρεμό αμαρτίας. Είναι αληθινό το οτι όλα αυτά ακολουθούν όσους αργοπορούν να μεταλάβουν, καθώς και το οτι τα παθαίνουμε και εμείς οι ίδιοι με την καθημερινή δοκιμή και πράξη." (σελ. 123)
_____________________________________________________________________________
Επιμέλεια κειμένου: Ορθόδοξο Χριστιανικό Ιστολόγιο Δρόμος Ορθοδοξίας
Βοηθητικές πηγές - Βιβλιογραφία: εδώ
Επιμέλεια κειμένου: Ορθόδοξο Χριστιανικό Ιστολόγιο Δρόμος Ορθοδοξίας
Βοηθητικές πηγές - Βιβλιογραφία: εδώ